Deze splitbus van '59 zijn we gaan ophalen bij Chris, de eigenaar van de wagen. Hij wou er terug degelijk mee op de baan kunnen en vroeg ons om de wagen grondig onder handen te nemen. De motor was reeds gereviseerd dus dat was al inorde. Wij zouden de rest doen. Al snel werd er beslist om alles van het rollend gedeelte van onder de bus te halen en te vernieuwen. Ook het originele stuurhuis ging aan de kant. Chris wou een bus waar hij veel km's mee kon maken zonder enig probleem en zonder zich zorgen te hoeven maken over de oudere techniek. We besloten om het originele stuurhuis te vervangen door een tandheugel stuurhuis. Hierdoor stuur je spelingsvrij en is het aangenamer rijden zonder dat je constant moet bijsturen. De vooras die onder de bus zat was een verlaagd exemplaar maar niet echt veilig, de as was doorgezaagd en verzet. We hebben gekozen om een originele as te reviseren en te monteren samen met verlaagde spindels. De voorste remtrommels werden vervangen door een 14" schijfremkit van CSP in combinatie met een dubbel circuit hoofdrempomp. Zo staat de bus terug mooi én veilig op de wielen. Achteraan hebben we de versnellingsbak met reductiekasten vervangen door een 8:33 (half lange) versnellingsbak van Rancho met een aangepast neusstuk van GDP en straight axle kit van Volksprojects. Zo kan er toch net iets sneller gereden worden dan de 90km/h dat max. mogelijk was met de oude bak. Nu kan Chris vlot 110/120 km/h rijden aan 3400 tr/min. Al bij al véél werk, maar het resultaat is er ! Een perfect rijdende bus die ook nog eens de perfecte stance heeft. Zo hoort het te zijn. We zijn de bus terug gaan afleveren bij Chris en hebben gelijk de vraag gekregen om zijn andere luchtgekoelde wagen onder handen te nemen. Meer hierover binnenkort. Stoof geniet ervan en bedankt voor het vertrouwen !
0 Comments
Leave a Reply. |
De garaasj
We build it, you drive it ! Archives
December 2017
History
All
|