Restauratie van een VW T1 Deluxe 'samba' uit 1965.
Alexander was opzoek naar een bedrijf om zijn VW Samba uit 1965 te laten restaureren. Na zowel ons als enkele andere te bezoeken kregen wij het vertrouwen om zijn Samba aan te pakken. Deze kwam bij ons binnen met best veel werk aan. De bus had een zwaar leven gehad gezien de staat waarin ze zich bevond toen we eraan begonnen. 1 Opvallende 'optie' was de bak die achteraan in het dak gezet was met daarin een watertank. Verder waren er overal wel knoppen, extra verlichting, isolatie etc gemonteerd. Om de bodem roestvrij te houden, of dat was toch de bedoeling, was er in de bodem en dorpels de afgedraaide olie gegoten wat door de jaren heen in een soort pek was veranderd. Voor deze reden is er beslist om de complete carrosserie thermisch te ontlakken ipv te zandstralen. Hierna zijn de laswerken gestart. Een groot deel van het plaatwerk werd vernieuwd en hersteld. Hierna is de wagen nog een keer gestraald om zeker te zijn dat alle vervuiling uit het metaal is om dan een laag epoxyprimer aan te brengen. Op deze manier is de wagen optimaal beschermd tegen restvorming in de toekomst.
De bus werd dan deels opgebouwd om zeker te zijn dat alles mooi past. Delen die aanpassing nodig hadden werden aangepast en pas dan kon de wagen strak gezet en gespoten worden. Via het originele geboorte certificaat van Volkswagen kon er niet achterhaald worden wat de originele kleur combinatie was. We kozen voor de periodiek correcte kleuren, L360 seeblue/L289 Blue white.
Na de lakwerken zijn we gestart met het zorgvuldig assembleren van de complete wagen. Het voorbereidend werk dat we reeds deden heeft ervoor gezorgd dat de wagen redelijk vlot gemonteerd was. Zo hadden we de motor en versnellingsbak reeds gereviseerd klaarliggen. De motor kreeg het originele uitzicht maar met net dat tikkeltje meer cilinderinhoud (1776cc). Met 70pk en 126Nm gaat de bus overal makkelijk geraken in combinatie met een versnellingsbak met langere verhoudingen. Hierbij is het standaard kroon- en poinwiel vervangen door een 31/8 versie en de 4e versnelling voor één met een 0.89 verhouding. De andere delen zoals de vooras, remmen, etc werden ook zorgvuldig gereviseerd en vervangen waar nodig. De voorste trommelremmen werden bijvoorbeeld vervangen door TUV gekeurde schijfremmen.
Na jaren werk werd de bus netjes blanco gekeurd en vervolgens getaxeerd alvoor de wagen naar de trotse eigenaar ging in Genk.
We willen Alexander bedanken voor het vertrouwen en wensen hem veel plezier met zijn prachtige wagen!
De bus werd dan deels opgebouwd om zeker te zijn dat alles mooi past. Delen die aanpassing nodig hadden werden aangepast en pas dan kon de wagen strak gezet en gespoten worden. Via het originele geboorte certificaat van Volkswagen kon er niet achterhaald worden wat de originele kleur combinatie was. We kozen voor de periodiek correcte kleuren, L360 seeblue/L289 Blue white.
Na de lakwerken zijn we gestart met het zorgvuldig assembleren van de complete wagen. Het voorbereidend werk dat we reeds deden heeft ervoor gezorgd dat de wagen redelijk vlot gemonteerd was. Zo hadden we de motor en versnellingsbak reeds gereviseerd klaarliggen. De motor kreeg het originele uitzicht maar met net dat tikkeltje meer cilinderinhoud (1776cc). Met 70pk en 126Nm gaat de bus overal makkelijk geraken in combinatie met een versnellingsbak met langere verhoudingen. Hierbij is het standaard kroon- en poinwiel vervangen door een 31/8 versie en de 4e versnelling voor één met een 0.89 verhouding. De andere delen zoals de vooras, remmen, etc werden ook zorgvuldig gereviseerd en vervangen waar nodig. De voorste trommelremmen werden bijvoorbeeld vervangen door TUV gekeurde schijfremmen.
Na jaren werk werd de bus netjes blanco gekeurd en vervolgens getaxeerd alvoor de wagen naar de trotse eigenaar ging in Genk.
We willen Alexander bedanken voor het vertrouwen en wensen hem veel plezier met zijn prachtige wagen!